1.1:
RASIONAL PENDIDIKAN MATEMATIK SEKOLAH
Matematik merupakan wadah terbaik untuk mengembangkan profisiensi
intelektual individu dalam membuat penaakulan logik, visualisasi ruang,
analisis dan pemikiran abstrak. Murid mengembangkan kemahiran numerasi,
penaakulan, cara berfikir dan menyelesaikan masalah melalui pembelajaran dan
aplikasi matematik. Pembelajaran Matematik
menyediakan peluang untuk murid melaksanakan tugasan kreatif dan
keseronokan dan teruja apabila mengetahui sesuatu yang baru. Pengalaman sedemikian meningkatkan minat dan menjadi daya
penggerakmurid mempelajari matematik di luar bilik darjah dan di peringkat pengajian
yang lebih tinggi.
1.2:
MATLAMAT
Matlamat Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata
pelajaran Matematik adalah untuk membina pemahaman murid tentang konsep nombor,
kemahiran asas dalam pengiraan, memahami idea matematik yang mudah dan
berketrampilan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik secara
berkesan dan bertanggungjawab dalam kehidupan seharian.
1.3: STRUKTUR PENDIDIKAN MATEMATIK SEKOLAH RENDAH
Setiap murid di Malaysia berpeluang melalui
sekurang-kurangnya enam tahun pendidikan asas di sekolah. Ini merangkumi tiga
tahun pendidikan di tahap I dan tiga tahun pendidikan di tahap II. Setelah itu,
murid boleh mengikuti pendidikan di peringkat pengajian yang lebih tinggi.
TAHAP TUJUAN
TAHAP
|
TUJUAN
|
i
|
Kurikulum Matematik
Sekolah Rendah Tahap I
Bertujuan membina
kefahaman, kemahiran matematik dan aplikasi asas.
|
ii
|
Kurikulum Matematik
Sekolah Rendah Tahap II
Bertujuan membina
kefahaman, kemahiran matematik dan aplikasi yang lebih kompleks di kalangan
murid supaya dapat digunakan dalam menangani cabaran dalam kehidupan seharian
secara berkesan.
|
1.4: OBJEKTIF
Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Matematik
membolehkan murid:
- Memahami dan mengaplikasi konsep dan kemahiran matematik dalam pelbagai konteks.
- Memperluaskan penggunaan kemahiran operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan Nombor dan Operasi, Sukatan dan Geometri, Perkaitan dan Statistik.
- Mengenal pasti dan menggunakan perkaitan dalam idea matematik, di antara bidang matematik dengan bidang lain dan dengan kehidupan harian.
- Berkomunikasi menggunakan idea matematik dengan jelas serta penggunaan simbol dan istilah yang betul.
- Menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik untuk diaplikasi dan membuat penyesuaian kepada pelbagai strategi bagi menyelesaikan masalah.
- Berfikir, menaakul dan membuat penerokaan secara matematik dalam kehidupan harian.
- Menggunakan pelbagai perwakilan untuk menyampaikan idea matematik dan perkaitannya.
- Menghargai dan menghayati keindahan matematik.
- Menggunakan pelbagai peralatan matematik secara efektif termasuk TMK untuk membina kefahaman konsep dan mengaplikasi ilmu matematik.
1.5: KERANGKA KURIKULUM MATEMATIK
Kerangka kurikulum matematik menunjukkan
program matematik yang diguna pakai di peringkat sekolah rendah. Pembelajaran matematik
dirancang bermatlamatkan pembentukan murid yang berfikrah matematik.
1.6:
FIKRAH MATEMATIK
Fikrah menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005) membawa
pengertian yang sama dengan daya berfikir dan pemikiran. Dalam konteks
pendidikan matematik, fikrah matematik merujuk kepada kualiti murid yang dihasratkan
untuk dilahirkan melalui sistem pendidikan matematik kebangsaan. Murid yang
berfikrah matematik ini merupakan murid yang berkeupayaan melakukan matematik
dan memahami idea matematik, serta mengaplikasikan secara bertanggungjawab
pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian berlandaskan sikap
dan nilai matematik.
1.7:
REKA BENTUK KURIKULUM MATEMATIK
FIKRAH
MATEMATIK
1. Bidang
Pembelajaran
·
Nombor dan Operasi
·
Sukatan dan Geometri
·
Perkaitan dan Algebra
·
Statistik dan Kebarangkalian
2. Sikap
dan Nilai
·
Tanggapan, minat, penghargaan, yakin tabah
dan berdaya tahan
·
Peribadi, interaksi,prosedur, intrinsik.
3. Kemahiran
·
Kemahiran matematik
·
Kemahiran menganalisis
·
Kemahiran menyelesaikan masalah
·
Kemahiran membuat penyelidikan
·
Kemahiran berkomunikasi
·
Kemahiran menggunakan teknologi
4. Proses
·
Berkomunikasi
·
Menaakul
·
Membuat perkaitan
·
Menyelesaikan masalah
·
Membuat perwakilan
1.8:
BIDANG PEMBELAJARAN
1. Kandungan
matematik dirangkumkan mengikut empat bidang pembelajaran iaitu:
·
Nombor dan Operasi
·
Sukatan dan Geometri
·
Perkaitan dan Algebra
·
Statistik dan Kebarangkalian
2. Kandungan
bagi KSSR Matematik adalah sebagaimana berikut:
Nombor
dan operasi
·
Nombor Bulat
·
Penambahan
·
Penolakan
·
Pendaraban
·
Pembahagian
·
Operasi Bergabung
·
Pecahan
·
Perpuluhan
·
Wang
Perkaitan
dan algebra
·
Bagi peringkat KSSR Matematik, tiada
kandungan secara tajuk yang disenaraikan, ianya lebih berupa unsur secara tidak
langsung.
Sukatan
dan geometri
·
Masa dan Waktu
·
Ukuran Panjang
·
Timbangan
·
Isipadu Cecair
·
Bentuk Tiga Dimensi
·
Bentuk Dua Dimensi
Statistik dan
kebarangkalian
·
Perwakilan Data
·
Purata
·
Peratus
Murid harus membentuk dan meneroka idea matematik secara
mendalam melalui peluang dan pengalaman pembelajaran yang pelbagai. Kesedaran
harus dipupuk dan dikembangkan dalamkalangan murid bahawa idea matematik saling
berkait, dan matematik merupakan ilmu yang menyeluruh; bukan cebisan
pengetahuan yang terasing. Dengan kesedaran dan kefahamansedemikian, pengertian
tentang idea matematik menjadi lebih bermakna, dan seterusnya dapat
meningkatkan keupayaan murid untuk mengaplikasikan matematik.
Peluang dan pengalaman pembelajaran pelbagai yang
disediakan seharusnya melibatkan murid secara aktif dalam pembelajaran
matematik, membantu murid membentuk kefahaman mendalam tentang konsep
matematik, dan membentuk pengertian yang lebih bermakna tentang idea matematik
yang pelbagai. Berlandaskan kefahaman dan pengertian yang dibentuk, murid
berupaya membuat perkaitan dan mengaplikasikan idea matematik, seterusnya
menjadikan murid lebih yakin untuk meneroka dan mengaplikasikan matematik.
Penggunaan bahan bantu mengajar, peralatan teknologi dan pelaksanaan
tugasan/amali/kerja projek seharusnya dirangkum dalam pengalaman pembelajaran
yang disediakan untuk murid.
No comments:
Post a Comment